10/24/2011

Belasungkawa Kematian

Salam untuk semua..
Dalam kehidupan ini, setiap yang bermula pasti akan berakhir, setiap yang berjalan akan berhenti, setiap yang ada pasti akan binasa dan setiap yang hidup pasti akan menemui titik akhir.. MATI.
Kematian adalah pasti.. tidak mungkin kita dapat lari daripadanya. Mungkin hari ini kita menghantarkan saudara kita ke liang lahad. Kita bekalkan mereka dengan Fatihah dan Yaa Sin. Kita temankan mereka dengan doa dan harapan indah. Kita pohonkan untuk mereka kerahmatan dan kasih sayang Allah. Kita merayu pada Allah agar rohnya diterima sebagai hamba-Nya yang beriman.Kita simpan kenangan dengan mereka sepanjang hidup kita dalam lipatan memori indah kita. Kita rakamkan segala kebaikan mereka terhadap kita. Kita kenangkan segala jasa mereka pada kita.
Bagaimanakah agaknya jika kita lihat yang dihantar ke pusara itu adalah kta sendiri? Jasad yang terbiar di liang lahad itu adalah jasad kita sendiri? Talkin yang dibacakan itu adalah untuk kita sendiri? Adakah telah cukup bersedia kita untuk detik pasti itu?
Sejauh ini kita diberi peluang untuk berjalan di muka bumi yang dipinjamkan ini, sebanyak manakah bekal telah kita kumpul? Selama mana masa yang telah kita dibenarkan untuk bernafas, sebanyak mana bakti yang telah kita tabur? Setiap nikmat yang kita telah kecapi, sebanyak manakah kita lontarkan rasa syukur?.. Sejuta pertanyaan yang memerlukan jawapan ikhlas. Kita paling mengetahui setiap amal dan maksiat yang kita cipta.
Ayuh sayang.. bertaubatlah sementara sempat. Berhentilah dari hidup dalam angan-angan yang tak sudah. Kita semakin hampir di hujung garisan. Berhentilah sebelum terlambat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar