SAINS DAN TEKNOLOGI SERTA TAFSIRANNYA...
1. Tabulate responses from professionals (e.g. physics teacher, Mathematics teachers, history teacher, engineer, administrator etc) of different educational backgrounds on the definition or description of “science.” An example of how the tabulation might look like is given below. You are free to come up with your own.
Apakah Sains yang sebenarnya ? Mungkinkah kita akan mendapat jawapan yang
berbeza jika soalan yang sama diajukan kepada golongan yang berbeza? Bagi
menyiapkan tugasan ini, soalan yang sama telah diajukan kepada beberapa
golongan profesional yang berbeza bidangnya.
Berikut adalah beberapa
pandangan pelbagai responden yang ditemui.
Bil
|
Responden
|
Respon
|
1
|
Guru Sains
|
Sains adalah satu bidang yang merangkumi
pengetahuan, kemahiran, sikap saintifik dan nilai murni. Ia mengutamakan
kaedah inkuiri dan penyelesaian masalah. Hasil kajiannya menjadikan hidup
lebih selesa.
|
2
|
Guru Agama.
|
Sains adalah satu bidang yang
sentiasa berkembang. Ia juga kerap membuktikan kekuasaan Allah. Penemuan baru
dalam bidang ini seharusnya menjadikan seorang manusia itu lebih beriman.
Banyak penemuan baru dalam Sains yang
telah diceritakan Allah dalam Al-Quran 1400 tahun dahulu.
|
3
|
Guru Fizik
|
Sains merupakan satu proses yang
mengutamakan
kaedah inkuiri dan penyelesaian
masalah. Ruang litup bidang ilmunya sangat luas,
mencakupi alam hidup dan bukan hidup. Kajiannya melibatkan pembuktian empirikal
atau sebaliknya. Yang pasti, ia membawa banyak kebaikan dalam hidup kita.
|
4
|
Guru Bahasa
|
Sains adalah satu bidang yang mengkaji
sesuatu bahan, fenomena, perilaku, kejadian dan sebagainya secara saintifik
dan diakui kebenarannya melalui pembuktian nyata.
|
5
|
Pengetua sekolah
|
Satu bidang ilmu yang mengkaji tentang sesuatu berdasarkan disiplin tertentu seperti Biologi, Kimia dan
Fizik, bagi membatu perkembangan teknologi.
|
(a) Note the similarities and differences of the answers given by each
respondent and compare them with the definitions provided in this unit.
Berdasarkan
pendapat dan pandangan yang diterima, bolehlah kita simpulkan bahawa orang yang
berlainan akan memberikan respons yang berbeza. Respons yang diterima nampaknya
terlalu umum. Ini adalah wajar kerana walaupun mereka adalah golongan profesional,
namun mereka memandang adalah dari sudut
pandangan bidang masing-masing. Sebagai
contoh, pandangan seorang guru Sains
adalah wajar berdasarkan maksud
yang disampaikan melalui Huraian Sukatan Pelajaran Sains sekolah. Justeru itu tidak menghairankan jika
mereka berpendapat bahawa Sains adalah satu bidang ilmu dengan disiplin yang
tertentu seperti nilai murni, sikap saintifik, kemahiran dan pengetahuan
sahaja. Pandangan ini masih benar walaupun terlalu umum.
Bagi seorang guru agama pula, beliau
akan cuba mengaitkan Sains dengan agama. Jelas apabila beliau menyatakan bahawa
banyak penemuan Sains masa kini telah diceritakan oleh Allah di dalam Al Quran
1400 tahun dahulu. Ini tidak dapat dinafikan
dan sebagai contohnya perhatikan
ayat di bawah:
....Dan
Kami telah menurunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan
berbagai manfaat bagi manusia....Surah al-Hadid;25.
Perkataan
'diturunkan' khususnya digunakan untuk besi dalam ayat di atas difikirkan
mempunyai satu pengertian metaforik untuk menerangkan bahawa besi diberikan
untuk faedah kegunaan umat manusia. Tetapi apabila kita mempertimbangkan
pengertian literalnya, perkataan ini akan bermaksud 'secara fizikal diturunkan
dari luar angkasa', kita menyedari bahawa ayat ini menggambarkan satu keajaiban
saintifik yang sangat-sangat signifikan.
Ini adalah
kerana penemuan astronomi moden telah menyingkap bahawa besi yang wujud dalam
dunia ini berasal dari bintang-bintang gergasi di luar angkasa.
Unsur-unsur
berat dalam alam semesta adalah dihasilkan di dalam nuklid bintang besar.
Sistem solar kita, bagaimanapun, tidak mempunyai struktur sesuai untuk
menghasilkan besi baginya. Besi hanya dapat dihasilkan dalam bintang yang lebih
besar daripada matahari, di mana suhu mencecah beratus juta darjah. Apabila
amaun besi melebihi peringkat tertentu dalam sebuah bintang, bintang ini tidak
dapat lagi menampungnya, dan akhirnya ia meletup dalam satu letupan yang
dipanggil 'nova' atau 'supernova'. Sebagai satu hasil dari letupan ini, meteor
yang mengandungi besi berserakan ke seluruh alam semesta, dan mereka bergerak
melalui ruang di angkasa sehingga ditarik oleh daya graviti sesuatu jasad di
cakerawala.
Fenomena ini
menunjukkan bahawa besi tidak dihasilkan di dalam bumi, tetapi dibawa dari
bintang-bintang yang meletup dalam angkasa melalui meteor, dan telah
'diturunkan ke dalam bumi'. Dalam cara yang persis dengan apa yang dinyatakan
dalam ayat; ianya jelas bahawa fakta ini tidak dapat diketahui secara saintifik
ketika Al-Quran diwahyukan.
Ini jelas menunjukkan bahawa
penemuan Sains seharusnya menjadikan
manusia lebih beriman.
Bagi guru Fizik yang terlibat secara
langsung dengan Sains pula menganggap Sains adalah satu proses dengan kaedah
tertentu. Melibatkan inkuri penemuan dan pembuktian saintifik atau tanpa
pembuktian dalam proses tersebut. Memang ada kalanya sesuatu teori itu gagal
dibuktikan secara saintifik namun diterima sebagai kebenaran. Sebagai contoh
adalah soal roh dan jasad. Batasan antara hidup dan mati hanyalah dibuat
berdasarkan sesuatu fenomena sahaja, seperti nadi contohnya. Tidak terdapat
sebarang bukti saintifik menunjukkan
bahawa roh telah meninggalkan jasad pada saat kematian tersebut.
Bagi seorang pentadbir seperti
Pengetua pula adalah wajar melihat Sains
adalah subjek tertentu yang diajarkan di sekolah.
Namun begitu, jelas bahawa semua
responden mempunyai persamaan pendapat iaitu
Sains menjadikan hidup lebih bahagia. Mereka beranggapan bahawa Sains
mampu menjadikan hidup lebih mudah dan selesa.
Jika dibandingkan pendapat semua
responden dengan definisi yang diberikan
dalam modul, terdapat sedikit persamaan dan perbezaan. Ini kerana definisi di
dalam modul lebih terperinci iaitu Sains merupakan pengetahuan tersusun yang
berkaitan dengan sesuatu fenomena semula jadi dan pengajian rasional berkaitan
hubungan antara konsep-konsep di mana fenomena diperlihatkan. Dalam modul juga
secara umumnya ditakrifkan sebagai “Sains adalah merupakan bahagian utama
pengetahuan yang diperoleh melalui kaedah pemerhatian secara empirikal” “Bahagian utama pengetahuan” itu untuk
menunjukkan ada beberapa penyusunan bagi bahagian-bahagian pengetahuan.
Persamaan
pendapat pula adalah pada bahagian “ seharusnya memudahkan kehidupan manusia”.
Namun begitu, terpaksa juga diakui bahawa tidak semua penemuan membawa kebaikan kepada semua pihak.
Barangkali ada pihak yang untung dan yang lebih untung. Begitu juga sebaliknya.
Dalam modul juga dijelaskan
bahawa Sains adalah bersifat dinamik dan
tidak statik.
Compare the answers given by the respondents with the definitions of
science in textbooks of (i) physical science, of (ii) social science, (iii) in
dictionaries and encyclopedias.
Maksud Sains jika dirujuk daripada buku
teks sains adalah “ satu susunan ilmu pengetahuan yang sistematik tentang alam
iaitu segala benda dan kejadian”. Susunan ilmu pengetahuan ini sentiasa berkembang
dari masa ke semasa. Dijelaskan juga bahawa susunan pengetahuan itu diperoleh
daripada eksperimen, pemerhatian dan kesimpulan. Secara umumnya bolehlah
dikatakan takrif sains yang diberikan oleh responden adalah sejajar dengan
takrif sains daripada teks sains sendiri. Kesan daripada sains itu tidak pula
dianggap sebagai sebahagian dari maksud sains. Sama ada sains membawa kebaikan
atau sebaliknya, tidak termasuk dalam takrif sains seperti yang diberikan oleh
kebanyakan responden.
Maksud
sains jika dirujuk pada kamus bahasa pula membawa maksud “ ilmu pengetahuan
yang teratur ( sistematik ) yang boleh diuji kebenarannya”. Maksud yang
diberikan amat umum bentuknya. Boleh kita katakan bahawa setiap ilmu
pengetahuan yang teratur dan boleh diuji kebenarannya sebagai sains. Matematik
juga merupakan sains kerana ia juga merupakan ilmu yang teratur dan dapat
dibuktikan kebenarannya. Begitu juga dengan disiplin ilmu yang lain selain
daripada agama. Ini kerana dalam ajaran agama terdapat persoalan-persoalan samiyat
atau terlindung dan sukar dibuktikan kebenarannya. Persoalan ini hanya perlu
diyakini kebenarannya tanpa pembuktian. Contohnya persoalan dosa dan pahala,
syurga dan neraka, alam barzakh dan sebagainya. Persoalan sebegini tidak
mungkin dapat dibuktikan di alam nyata ini, melainkan hanyalah wajib diyakini
tanpa ragu.
Istilah
sains sering memberikan pelbagai maksud dan huraian jika ditanyakan kepada
responden yang berlainan. Namun begitu, mereka masih tetap memberikan sedikit
persamaan dalam setiap takrif mereka, iaitu “pengetahuan yang teratur” dan
“dapat dibuktikan kebenarannya”
1c.
On the basis of our working definition of science, would you consider the
following as a science: history; linguistic; psychology; political science;
sociology; economics? Give your reasons based on the framework of arguments
given in the chapters 1 and 2 of the unit 1.
Adakah
sejarah, bahasa, psikologi,
politik, sosial dan ekonomi juga
merupakan sebahagian dari Sains ? Jika dilihat maksud yang diterangkan di dalam modul, pasti kita
mengakui bahawa disiplin tersebut juga merupakan sebahagian daripada Sains. Sains didefinisikan sebagai “merupakan
bahagian utama pengetahuan yang diperoleh melalui kaedah pemerhatian secara
empirikal”. Secara empirikal bermaksud pemerhatian yang dibuat berdasarkan
eksperimen dan pengalaman secara praktikal.
Sejarah
bermaksud satu peristiwa masa lalu yang bermakna dan dapat memberikan iktibar
atau pengajaran kepada kehidupan manusia pada masa hadapan. Ciri-cirinya pula
ialah : ia perlulah bermakna, mempunyai fakta yang tepat dan benar serta
mempunyai sebab dan akibat.
Perkembangan
dan kajian dalam bidang sejarah memerlukan pemerhatian dibuat secara empirikal.
Ia memerlukan uji kaji dan penilaian yang mempunyai autoriti. Sejarah tidak
dibuat berdasarkan andaian semata-mata. Ia dikaji melalui disiplin yang
tertentu. Ia juga bersifat sistematik dan dinamik. Sistematik kerana kajiannya dan dinamik kerana hasil kajiannya.
Penemuan baru dalam sejarah ada kalanya akan
membatalkan penemuan sebelumnya. Hasil penemuan sejarah juga boleh
dibuktikan kebenarannya.
Bahasa
juga berkembang dan tidak statik. Saban hari muncul perkataan - perkataan baru
yang sebelum ini tidak pernah terfikir oleh kita. Perkataan metafora,
empirikal dan statik mungkin tidak pernah
digunakan pada zaman Hang Tuah, tetapi menjadi bahasa biasa sekarang. Kajian
mengenainya mempunyai disiplin tersendiri. Ini membuatkan ia bersistematik. Ini menyokong bahawa bahasa
juga sebahagian daripada Sains .
Psikologi
sudah tentu sebahagian daripada Sains . Kajian mengenainya melibatkan
eksperimen dan pengalaman secara praktikal. Ia juga berkembang dari masa ke
semasa. Keperluan psikologi dunia kini tidak sama lagi dengan keperluan sepuluh
tahun yang lalu. Ia juga melibatkan penggunaan ubatan secara langsung yang
terlibat dengan bahagian utama Sains tulen.
Begitu
jugalah dengan politik, sosial dan ekonomi. Semua ilmu tersebut mempunyai ciri-ciri Sains .
Iaitu merupakan aktiviti manusia, mempunyai batas keupayaan, dibina atas autoriti
dan berasaskan autoriti. Ia tidak statik dan sentiasa berkembang.
Kesimpulan
yang boleh dibuat adalah Sains sangat luas cakupan bidangnya. Kebanyakan ilmu yang dikaji manusia termasuk dalam Sains.
Sains bukan hanya berlaku di dalam makmal biasa oleh seorang saintis biasa,
tetapi seluruh dunia adalah makmalnya dan seluruh manusia adalah saintisnya.
2. Tabulate responses from
professionals (e.g. physics teacher, Mathematics teachers, history teacher,
engineer, administrator etc) of different educational backgrounds on the
definition or description of “technology.”
An example of how the tabulation might look like is given below. You are
free to come up with your own.
No.
|
Responden
|
Respon maksud teknologi
|
1.
|
Profesor Kejuruteraan
|
Teknologi bermaksud penguasaan manusia membina dan menggunakan sesuatu
alatan untuk memenuhi keperluan dan keselesaan hidup .
|
2
|
Guru Agama.
|
Teknologi bermaksud penggunaan sesuatu alatan bagi memudahkan sesuatu
kerja. Penggunaan kayu sugi juga merupakan satu teknologi bagi membersihkan
gigi.
|
Guru Fizik
|
Teknologi
ialah kemampuan pembangunan dan penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses
untuk menyelesaikan masalah manusia. Penghubung antara hasil kajian sains
dengan masyarakat.
|
|
Guru Bahasa
|
Istilah teknologi selalunya berkait rapat dengan rekaan dan gadget
menggunakan prinsip dan proses terkini
bagi memudahkan kerja seharian.
|
|
Guru Ekonomi
|
Teknologi
dilihat sebagai tahap pengetahuan semasa dalam menggabungkan sumber bagi
menghasilkan produk yang dikehendaki. Oleh itu, teknologi akan berubah
apabila pengetahuan teknikal kita berubah.
|
|
Pengetua sekolah
|
Kemajuan yang dicapai hasil daripada pengetahuan kita terhadap ilmu
Sains. Melibatkan pembinaan bahan untuk keselesaan hidup.
|
(a) Note the similarities and differences of the answers given by each
respondent and compare them with the definition provided in the chapters of
unit 2.
Jika
dilihat respon dari responden, kebanyakan mereka berpendapat teknologi adalah kemahiran mencipta dan seterusnya menggunakan sesuatu bahan, alat, mesin, dan proses bagi
kegunaan manusia. Biasanya hasil teknologi membawa kebaikan kepada semua.
Profesional
dari bidang kejuruteraan menganggap
teknologi adalah kemampuan manusia membina alatan atau bahan bagi tujuan
memenuhi keperluan. Tidak dinyatakan secara jelas perkaitan pembinaan bahan
atau alatan dengan sains.
Respon
yang sama juga diberikan oleh golongan
profesional dari latar yang berbeza. Kebanyakan mereka tidak mengaitkan
pembinaan dan penggunaan bahan atau alatan dengan sebarang disiplin ilmu, sama
ada dari Sains, Matematik, Biologi dan sebagainya.
Namun begitu, ada kalanya teknologi membawa
kebaikan kepada satu pihak dan membawa keburukan kepada pihak yang lain.
Sebagai contoh ialah penciptaan bom canggih hasil dari teknologi canggih.
Negara pengeluar atau pengguna akan mendapat keuntungan dari segi pertahanan
dan aliran wang, tetapi negara yang diserang atau mangsa mengalami kerugian
besar kerana teknologi tersebut.
Teknologi
juga dilihat sebagai penghubung antara dunia sains dengan masyarakat.
Masyarakat tidak mendapat keuntungan secara langsung dari hasil penemuan sains
tetapi hasil sains yang diterjemahkan ke bentuk konkrit memudahkan kehidupan
kita. Proses menterjemahkan hasil penemuan sains ke bentuk konkrit itulah
dikatakan teknologi.
(b) Compare the answers given by the respondents with the definitions of
technology in textbooks of (i) physical science or engineering, of (ii) social
science, (iii) in dictionaries and encyclopedias. In your own words describe
the current relationships between science and technology. (e.g. Does technology
really need modern science to progress?)
Teknologi jika dirujuk pada teks
Sains membawa maksud penggunaan atau pemanfaatan ilmu pengetahuan sains untuk
keperluan harian manusia. Sementara kamus pula memberikan maksud teknologi
sebagai kata nama yang merujuk kepada ilmu pengetahuan mengenai segala ilmu
yang berkaitan dengan perindustrian; ilmu pengetahuan mengenai sains gunaan
yang mempunyai nilai ekonomi.
Berdasarkan takrif yang diberikan
itu dapatlah disimpulkan bahawa teknologi adalah kemampuan kita menggunakan
pengetahuan sains bagi mencipta sesuatu yang bermanfaat dan bernilai komersial.
Dari sudut
ekonomi pula, teknologi dianggap tahap
pengetahuan dalam menggabungkan sumber
bagi menghasilkan sesuatu produk. Ia masih juga melibatkan penciptaan atau
penghasilan produk atau alatan.
Dari sudut
bahasa, teknologi sebenarnya berasal daripada Bahasa Greek iaitu ‘techne’ dan
‘logos’. Techne membawa maksud seni atau kraf dan logos pula merujuk kepada
perkataan-perkataan yang tersusun. Bolehlah disimpulkan bahawa teknologi adalah
seni melakukan sesuatu secara tersusun atau terancang. Teknologi tidak terhasil
secara kebetulan atau tidak sengaja. Penciptaan alatan atau bahan adalah dirancang
atas sebab-sebab tertentu. Teknologi menterjemahkan hasil penemuan sains ke
dalam kehidupan masyarakat. Penemuan gelombang radio tidak membawa apa-apa erti
bagi masyarakat jika radio dan sebarang alat yang mampu menerima gelombang itu
tidak dicipta.
Merujuk
kepada modul pula, teknologi ditakrifkan sebagai “keseluruhan kaedah yang
digunakan oleh manusia bagi menyediakan objek material untuk kegunaan kehidupan
dan keselesaan manusia” Jika takrif ini
diteliti lebih jauh, ia tidak jauh bezanya dengan pendapat yang diberikan oleh
kebanyakan responden.
Persoalan
adakah teknologi bergantung pada sains untuk berkembang boleh dilihat dari
beberapa aspek yang berbeza. Teknologi bergantung pada sains untuk berkembang
adalah benar kerana teknologi hanya dapat dicipta melalui pengetahuan. Kumpulan
pengetahuan yang tersusun itu adalah sains. Adalah mudah dibuat kesimpulan
bahawa tanpa sains, teknologi tidak mungkin berkembang.
Namun
begitu, pembinaan piramid di Mesir menimbulkan persoalan dari aspek yang berbeza
pula. Pembinaan piramid memerlukan teknologi yang canggih dan tepat, sedangkan
perkembangan sains pada ketika itu masih terbatas. Ini mungkin dapat dijadikan
bukti bahawa tanpa sains yang hebat, teknologi yang hebat juga dapat
dihasilkan.
Jika
dilihat peranan teknologi terhadap dunia sains pula, akan didapati sains juga
bergantung pada perkembangan teknologi. Bagaimana mungkin seorang doktor
menganalisis virus tanpa menggunakan mikroskop? Bagaimana mengkaji bintang
tanpa menggunakan teleskop dan sebagainya. Mikroskop dan teleskop adalah hasil
kemajuan teknologi dan seterusnya dapat membatu perkembangan dunia sains.
Barangkali
dapatlah disimpulkan bahawa teknologi dan sains adalah saling berkait dan perlu
memerlukan seperti aur dengan tebing. Tanpa teknologi perkembangan sains akan
terbantut dan begitu juga sebaliknya.
(c) On the basis of our working definition of technology (given in Unit 2),
how would you describe the role of technology in the development of our society
in the last century? Give your reasons based on the framework of arguments
given in the chapters 4 and 5 of the unit 2 (including the positive and
negative impacts on society).
Apakah pengaruh teknologi terhadap pembangunan masyarakat ?
Terlalu besar pengaruh teknologi dalam
pembangunan masyarakat. Bermula dari
teknologi pertanian, masyarakat sudah mula berubah. Penggunaan jentera
pembajak umpamanya memberikan impak yang
besar bagi petani. Tuan-tuan tanah mengaut untung berlipat ganda kerana hasil
tani yang meningkat. Tetapi pada masa yang sama berapa ramai pula pekerja-pekerja ladang terpaksa
berpindah kerana kehilangan pekerjaan.
Masa kini dirasakan bergerak semakin
pantas. Masyarakat perlukan sesuatu secara pantas juga. Jika satu masa dahulu
utusan dihantar untuk menyampaikan khabar menggunakan merpati jinak, penunggang
kuda, urusan pos, dan sebagainya, kini utusan yang sama boleh dihantar melalui
teknologi digital. Tempoh penghantaran lebih cepat dan prosesnya juga lebih
mudah. Hidup nampaknya menjadi semakin indah. Tetapi pada masa yang sama kita
melahirkan masyarakat yang mementingkan diri sendiri dan terpencil. Kita kurang
bergantung pada masyarakat sekeliling. Kita asyik dengan dunia kita sendiri di
hadapan komputer atau televisyen di rumah sendiri. Kerapuhan perhubungan dalam
masyarakat juga disebabkan oleh teknologi, dan ini amat bahaya.
Kemajuan teknologi dalam bidang
ketenteraan amat menakjubkan. Teknologi menghasilkan pesawat yang bergerak
lebih pantas daripada bunyi. Menghasilkan bom hidrogen yang mampu memusnahkan
sebuah pulau. Pembinaan bom biologi dan sebagainya adalah buah tangan
teknologi. Adakah ini semua membawa kebaikan kepada manusia? Jika ada pihak
yang untung, pasti ada juga yang rugi. Mangsa Hirosima dan Nagasaki masih
sengsara hingga kini. Kesan terhadap alam sekitarnya masih dapat dilihat lagi
walaupun telah puluhan tahun peristiwa tersebut berlalu.
Di sudut lain pula, teknologi
menyumbang kemudahan kepada manusia. Teknologi x-ray dapat memudahkan mengesan
penyakit dalam tubuh pesakit tanpa membedahnya. Ia juga digunakan dalam kerja
arkeologi. Artifak dapat dikaji tanpa merosakkannya atau mengubahnya dari
kedudukan asal.
Teknologi digital dapat memudahkan kerja penyimpanan
data. Dengan adanya teknologi digital, industri fotografi menjadi lebih
menarik. Industri muzik mendapat manfaat besar. Kita selaku manusia dapat hidup
dalam dunia yang lebih selesa.
Kesimpulan yang boleh dibuat
terhadap peranan teknologi terhadap masyarakat adalah umpama sebilah pisau.
Jika pisau tersebut digunakan untuk memotong sayur atau daging, maka kita
mendapat kesan yang baik. Tetapi jika pisau tersebut digunakan untuk membunuh,
maka keburukan yang kita peroleh.
Teknologi sememangnya baik, Cuma bagaimana kita menggunakan teknologi
tersebut ada kalanya tidak menghasilkan perkara yang baik.
Wallah hu alam.
RUJUKAN
Prof. Dr. T.K.
Mukherjee, Current Issues In Science,
Open University Malaysia, Kuala Lumpur, 2004
Kementerian
Pelajaran Malaysia, Buku Panduan Am, Kurikulum Baru Sekolah Menengah,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1981.
Sofiah Hamid, Pendekatan
Mengajar Sains Sekolah Menengah, (Disertasi Sarjana Pendidikan,
Universiti Malaya) Utusan Publication, Kuala Lumpur, 1983.
Ishak Haron, Teknologi Semasa, Federal Publications,
Petaling Jaya, 1999.
Kamus Dwibahasa,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1999.
Harun
Yahya.com.my.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan